Chia-æble dessert

Chia-æble dessert

Lækkert alternativ til den traditionelle æblegrød eller som en spændende start på dagen/morgenmad.

Opskriften er udviklet af Sarah Agerkvist

Antal

(Opskriften giver 4 små portioner)

Det skal du bruge

CHIAGRØD 2 dl plantemælk 6 spsk. chiafrø fra Toftkær 1/2 tsk. vaniljepulver ÆBLEGRØD 10 små til mellemstørrelses æbler 0,5 dl - 1 dl vand Nip vanilje GRANOLA 4 dl. havregryn/speltflager 2 spsk. sesamfrø fra Toftkær 3 spsk. poppede quinoa fra Toftkær 3 spsk. honning 1 tsk. kanel

Sådan gør du

Start med at koge din æblegrød. Rens dine æbler og skær kernehuset fra. Jeg lader skrællen sidde, så min grød får en fin lyserød farve. Skær æblerne ud i både eller tern og kom i en gryde med vand og lidt vanilje. Lad det simre indtil æblerne er kogt ud. Tag af varmen og lad det stå og køle lidt, før du stavblender det og får en fin blød grød. Mens grøden simrer, blander du alle ingredienserne til granolaen i en skål og fordeler på en bageplade. Bag det ved 175 grader i 10-20 min. Sørg for at se til det med jævne mellemrum og rør rundt i blandingen. Når det hele er blevet gyldenbrunt, tager du det ud af ovnen og lader køle. Når det er kølet, skulle det gerne være sprødt og du kan knække det, så der ikke er i klumper. Rør chiafrø og vanilje ud i plantemælken i en skål, og lad det trække i 5 minutter. Chiafrøene suger væsken til sig, så du får en cremet masse. Sker der ikke rigtig noget, kan du altid tilføje lidt flere chiafrø, men pas på du ikke får for mange i. Hæld chiamassen på glas og stil på køl, mens æblegrød og granola også køler. Når æblegrøden er lun og chiamassen har sat sig i glassene, fordeler du et lag æblegrød ovenpå chiamassen og topper med granolaen. Perfekt som en lille dessert eller som morgenmad, der kan gøres klar aftenen inden. Bruger du det som morgenmad, så vent med at komme granola på til lige før, du skal sætte tænderne i den. Granolaen suger væsken fra æblegrøden til sig - og så forsvinder den lækre crunch

0