Rugbrød

Rugbrød

Aktiv tid: 30 min.

Antal

1-2 stk.

Det skal du bruge

Kerneiblødsætning: 1 pose Toftkær Rugbrøds-Mix, Økologisk & Glutenfri 3,5 dl vand RESTERENDE INGREDIENSER: ½ pakke gær 2,5 dl vand 2 dl yoghurt naturel el. kærnemælk 400 g glutenfrit mørkt mel (vi anbefaler at der bruges flere meltyper: fx 150 g fuldkornshavremel, 150 g fuldkornsrismel, 75 g quinoamel og 25 g græskarkernemel) eller 500 g alm. rugmel 15 g fint salt

Sådan gør du

Sæt Rugbrøds-mix i blød i vandet til kerneiblødsætningen og lad den gerne stå 1 time. Opløs gæren i vandet og bland det med kerneiblødsætningen og resten af ingredienserne, kom salt i til sidst. Rør rugbrødet godt sammen evt. med en røremaskine eller en håndmixer i et par minutter. Smør en rugbrødsform med neutral madolie og fordel dejen, så den fylder ca. 50 % af formen og lad rugbrødet hæve i 1 time. Vigtigt: Kig på rugbrødet; når det fylder 80 % af formen, så skal det ind og bage - dette kan gå hurtigere eller langsommere afhængig af temperaturen i dit køkken. Bag det glutenfrie rugbrød ved 180 °C alm. ovn i 60 min. og det alm. rugbrød ved 200 °C i 50 min. Vigtigt: Ovne er forskellige, størrelse på rugbrødsforme er forskellige osv. så tag temperaturen på brødet – den skal ligge på 96-98 °C. Tag forsigtigt brødet ud af formen, når det er færdigt og lad det køle af, før du skærer i det.

Tip

• For et mørkere brød tilsæt malt, hvis du godt kan tåle gluten. • Opskriften kan også bruges til franskbrød, hvis du anvender lyst glutenfrit mel eller hvedemel. • Har du lidt dej tilbage, men ikke nok til et brød, så lav nogle rugbrødsboller evt. med nødder og mørk chokolade til den lette sult. Disse skal dog bage kortere tid, så hold øje med dem.